اخباررویدادهای ترکمن صحرا

برگزاری” کنگره ملی فرهنگ عاشورائی” با هدف شیعه سازی

تبلیغ و ترویج مذهب شیعه در میان تورکمن های سنی مذهب در راستای شیعه سازی آنها، علیرغم عدم موفقیتش، همیشه در جریان بوده و مصرانه پیگیری شده است.
به گزارش ایرنا، هشتم شهریور 1403، “کنگره ملی فرهنگ عاشورایی در ادبیات ترکمن” در تورکمن صحرا برگزار خواهد شد. بنا به اظهارات آقای ارازمحمد خرمالی، دبیر این کنگره، در جمع خبرنگاران : “ظلم ستیزی، واقعه عاشورا، شخصیت امام حسین، امر به معروف و نهی از منکر” از محورهای کنگره خواهند بود. بنا به گفته ی وی ، محورهای کنگره با بررسی اشعار مختومقلی برگزار می‌شود.
مختومقلی پراغی ، این اندیشمند بزرگ تورکمن، سمبل ملی تورکمن های جهان میباشد . بنا به جایگاه وی در میان تورکمن ها ، میتوان او را نماد مبارزه با ظلم و ستم و خواهان عدالت زمانه ی خود خواند. “ظلم ستیزی” ، مبارزه برای عدالت، در سطر ،سطر اشعار او برجسته میباشد.
جمهوری اسلامی با کمک عوامل “مزد بگیر” محلی ، با تفسیر و تحریف اشعار مختومقلی ، سعی در بهره برداری از شخصیت او در راستای سیاست های مخرب خود داشته است.
حکومت اسلامی با پول پاشی و “اعطای جوایز نقدی” در عرصه های گوناگون ، سعی در جلب هرچه بیشتر تورکمنها با هدف گسترش و تسلط مذهب شیعه در منطقه است. ” کنگره ملی فرهنگ عاشورایی ” هم دقیقا در این راستا میباشد.
جمهوری اسلامی در راهپیمایی اربعین امسال نیز نیز همانند سال‌های گذشته سعی در جذب و همراه کردن هرچه بیشتر تورکمنها و بخصوص روحانیون تورکمن داشت. با توجه به مخالفت اغلب روحانیون تورکمن با اینگونه مراسم، بنظر میرسد آنها امسال هم آنچنان موفقیتی نداشتند.
پروژه” شیعه سازی ” از همان سال‌های نخست تسلط حکومت شیعه آغاز شده بود. آنها همیشه عوامل فرصت طلبی را از میان تورکمنها یافته اند که آنها با پذیرش و ترویج فرهنگ شیعه، چشم طمع به قدرت و ثروت و رانت را داشته اند.
این نوع پروژه های حکومتی ،عملا در بین مردم تورکمن شکست خورده است. اما برای عاملان و آمران اینگونه پروژه ها ، رانت‌ها و ثروت نهفته در اینگونه پروژه ها جذابیت بیشتری دارد.

آتیلا عمادی
۳۰ مرداد ۱۴۰۳