اخباررویدادهای ایران و جهان

غفور. گ:پیامد های ترور اسماعیل هنیه در منطقه.

ترور “اسماعیل هنیه ” ، آنهم در قلب تهران و در مکانی با حفاظ امنیتی بالا برای حکومت اسلامی آبرو ریزی بزرگی بود.
اسرائیل تا به امروز بطور رسمی ، مسئو لیت این ترور را به عهده نگرفته است.علیرغم آنکه چه مسئولیت این ترور را بپذیرد و یا چه نپذیرد ، انگشت اتهام بطرف اسرائیل خواهد بود.
اگر این ترور کار اسرائیل بوده باشد ، قطعا یک آبروریزی دیگری برای ج.اسلامی و شکست وتحقیر بزرگی برای نیروهای اطلاعاتی اش میباشد .
این ترور بار دیگر نشان داد که نفوذ سازمانهای اطلاعاتی کشور های خارجی بخصوص ” موساد” در دستگاه های امنیتی ایران، که دائم از “اقتدار” حرف میزنند ، چقدر گسترده است.
بخصوص که خطیب وزیر اطلاعات در مصاحبه ء تلویزیونی ( 3. مرداد 1403) از متلاشی شدن ” شبکه نفوذ موساد ” گفته بود.
” علی یونسی” وزیر اطلاعات خاتمی در تیر ماه 1400 در مصاحبه ای گفته بود: “نفوذ موساد در ج. اسلامی بحدیست که جا دارد همهء مسئولین ج. اسلامی ، برای جان خود نگران باشند”.
علت اصلی نفوذ گستردهء اطلاعاتی کشور های بیگانه بخصوص “موساد “درون نهاد های امنیتی کشور ،در سیاستهای راهبردی سازمان های اطلاعاتی “حکومت اسلامی” نهفته است. “سربازان امام زمان” توان امنیتی خود را بجای مبارزه با نفوذ و مبارزه با جاسوسان خارجی بر سرکوب مردم معترض ،دستگیری معلمین ،کارگران ، زنان و .. متمرکز کرده اند.
سوالی اصلی در شرائط کنونی اینست: عکس العمل حکومت در قبال این ترور چه خواهد بود؟
حکومت اسلامی با این ترور کاملا تحقیر شده و حیثیت نهادهای امنیتی اش شدیدا زیر ضرب رفته است. از ان جهت نیاز دارد که با واکنش نظامی ، آبروی از دست رفته اش را بشکلی باز گرداند و “اقتدار “خویش را به “دوست و دشمن ” خود نشان دهد.ولی سیاست گذاران کلان حکومت میدانند که توانایی و حتی جرئت اقدامات گسترده ء نظامی علیه اسرائیل را ندارند .چون از عواقب آن کاملا مطلع هستند. ” اتاق فکر “نظام بخوبی آگاه است که دولت دست راستی نتانیاهو ،شدیدا از طرف مردم اسرائیل و جامعه جهانی برای ادامه ی جدی مذاکرات و برقرای صلح زیر فشار قرار دارد .
تنها راه فرار دولت نتانیا هو از زیر این فشار ها ،ادامه جنگ در غزه و کشیدن پای حزب الله و “سر مار” به جنگی نسبتا فراگیر در منطقه میباشد.
حکومت اسلامی با توجه به آسیب دیدن مشروعیتش در بین بخش عظیمی از مردم ، نارضایتی گسترده مردم از بحران های عمیق اقتصادی ،کمبود شدید بودجه دولتی و.. ، تمایلی به وارد شدن به یک جنگ گسترده که میتواند دوام حکومتش را به خطر بیاندازد را ندارد.
علیرغم تاکید خامنه ای بر خونخواهی اسماعیل هنیه و رجز خوانی های فرماندهان عالیرتبه سپاه برای ” انتقام سخت” ! . ، حمله های موشکی محدود از نوع حمله به پادگان “عین الاسد و یا پرتاپ ده ها موشک بی خطر به خاک اسرائیل، در پاسخ به حمله هوایی اسراییل به ساختمان کنسولگری در دمشق خواهد بود. اما یقینا بار سنگین “انتقام سخت ” خامنه ای بر دوش گروه های نیابتی خود مانند حزب الله ، حشد الشعبی عراق ،حوثی های یمنی و … خواهد بود.