اخباررویدادهای ترکمن صحرا

ریزگردهای صحرای قره‌قوم ترکمنستان آسمان مناطق شمالی ایران را پوشاند.

پدیده ریزگردهایی که از ترکمنستان، در شمال شرق ایران، برخاسته است، استان گلستان را در برگرفته است.در همین حال دانشگاه علوم پزشکی گرگان در اطلاعیه‌ای، با توجه به وجود خطر برای بیماران تنفسی و افراد مسن و همچنین کودکان، از مردم آن استان، مخصوصا در مناطق غرب این استان، خواسته که از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.این ریزگردها مناطق وسیعی از استان‌های خراسان و مازندران را هم دربرگرفته و پیش‌بینی شده که این شرایط تا اوایل پاییز ادامه یابد.

کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان می‌گویند که عمده دلیل خارجی بروز این پدیده در این استان از صحرای «قره‌قوم» ترکمنستان و ورود گردو غبار از بعضی استان‌های همجوار، مثل سمنان و خراسان شمالی، است.

علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان، می‌گوید که موضوع خلیج گرگان، بسیار جدی است و اگر این پهنه آبی خشک شود، محیط زیست و سلامت مردم با تهدید جدی روبرو می‌شود. به گفته او با خشک شدن خلیج گرگان ۶۰ هزار هکتار کانون ریزگرد نمکی ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، استان گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد و بخش قابل توجهی از آن در مناطق شمال این استان به‌ویژه در شهرستان‌های آق‌قلا، گمیشان و گنبدکاووس در معرض بیابانی شدن و وقوع پدیده ریزگردها هستند.

این گزارش همچنین حاکی است که برای جلوگیری از پیامدهای این پدیده، که آثار آن حتی تا شهرهای نوار مرکزی گلستان هم رسیده، تدابیرویژه‌ ضروری است.

۶۰ هزار هکتار کانون ریزگرد نمکی در صورت خشک شدن خلیج گرگان

در شماره امروز روزنامه هم‌میهن، چاپ تهران، آمده است که در اتفاقی بی‌سابقه ۶۰ درصد ایران با شدت‌های مختلف درگیر ریزگردها شده‌اند.

به نوشته پریسا هاشمی، گزارشگر این روزنامه، گرد و غبار تنها به استان‌های شمال ختم نشده و استان‌های جنوب‌ غرب، شرق، قم، سمنان و حتی تهران هم با بحران گردوغبار روبه‌رو شده‌اند.

گزارش‌ها حاکیست، ریزگردهایی که در سال‌های گذشته خوزستان، استان‌های غربی، سیستان‌وبلوچستان در شرق و گاهی تهران را در برمی‌گرفت، حالا دیگر شمال ایران را هم تحت تاثیر قرار داده است.

در ایران ۲۴ تالاب، به عنوان مناطق حفاظت شده بین‌المللی شناخته شده‌اند و تقریبا نیمی از آن‌ها در حال خشک شدن هستند.

بعضی از کارشناسان هشدار داده‌اند که کاهش مداوم ذخایر آب ایران طی سال‌های آینده،‌ محرکی برای بروز بحران‌های زیست‌محیطی و اجتماعی بزرگ‌تر خواهد بود.

بسیاری از اقلیم‌شناسان می‎‌گویند که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نه تنها سیاست موثری را برای مقابله با افزایش پدیده ریزگردها ندارند، بلکه با پروژه‌های عمرانی و سدسازی‌های بی‌رویه، عملا طی چند دهه گذشته در جهت خشک‌ شدن تالاب‌ها و سایر حوضه‌ منابع آبی حرکت کرده‌اند.

 بی‌بی‌سی