اخبارزنان

راه حل مردم انجام نافرمانی‌های مدنی است

پاسخ فائزه هاشمی به حسین مرعشی درباره انتخابات:فائزه هاشمی رفسنجانی، عضو حزب کارگزاران که در حال طی محکومیت حبس در زندان اوین است در یادداشت به سخنان اخیر سیدحسین مرعشی، دبیرکل این حزب درباره‌ی انتخابات پاسخ داد و در جایی از او پرسید: مردمی که شما به آنها امید دارید با چه اطمینانی به سیاستمدارانی رأی دهند که شما با سابقه ۴۰ ساله سیاسی از آنها بریده‌اید؟

حسین مرعشی چند هفته پیش (۲۷ تیرماه ۱۴۰۲)، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با دعوت به انتخابات گفته بود کسانی که می‌گویند در انتخابات شرکت نکنید باید یک راه حلی هم بدهند. او تحریم انتخابات پیشین را باعث «یک‌دست شدن» حاکمیت خوانده بود و گفته بود که تحریم تاثیری ندارد و باعث نمی‌شود که حاکمیت حاضر به گفتگو شود.

متن یادداشت خانم هاشمی که برای انتشار در اختیار «انصاف نیوز» قرار گرفته است در پی می‌آید:

جناب آقای مرعشی
بخش‌هایی از مصاحبه جنابعالی درباره ضرورت شرکت در انتخابات در تاریخ ۲۸ تیر ماه را در روزنامه اعتماد خواندم. جملاتی تا حدودی متناقض و از سر استیصال. لازم دیدم در حد اطلاعات خود با توجه به حضورم در زندان اوین و با استفاده از عبارات خودتان به آن بپردازم.

۱- مقایسه شرایط انتخابات مجلس پنجم و امروزه قیاسی مع الفارق است. موضوعاتی مثل قدرت مطلق [رهبری]، تسلط کامل سپاه در همه حوزه ها، سیاست خارجی تهاجمی، وضعیت اسفبار اقتصادی، بی قانونی، دروغ و ریا و عوامفریبی، بی توجهی به منافع ملی و مطالبات عمومی و حقوق مردم، نبودن نگاه ملی، سیطره نگاه امنیتی بر تمامی امور، فقدان عقل و تدبیر در اداره کشور، فساد و تباهی گسترده و سیستمی، سرکوب شدید هرگونه نقد و اعتراض و محکومیت‌های ناعادلانه قضایی، ناامیدی و نفرت عمومی از [وضعیت] و …. که امروزه در اوج خود در طول سال‌های پس از انقلاب قرار دارد قابل مقایسه با دوران و زمانه انتخابات مجلس پنجم نمی‌باشد.

۲- از دست رفتن موقعیت‌های رسمی و محو اصلاح طلبان در نظام سیاسی کشور عمدتا به دلیل پشت کردن آنها به مطالبات عمومی و وعده‌های خود، قرار گرفتن نسبی در کنار حکومت، اعلام نظر شبهه دار و دو پهلو نسبت به اعتراضات عمومی از ۱۳۹۶ تا کنون بوده که سبب قطع امید مردم از اصلاح طلبان و عدم شرکت در انتخابات‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ گردید. محو اصلاح طلبان از سیستم حکومتی زمانی اتفاق افتاد که برای حفظ جایگاه خود در حکومت به آرای مردم بی اعتنا شدند، از مردم عقب افتادند و تلاشی برای پر کردن این فاصله، غیر از زمان‌های انتخابات، نکردند. محو اصلاح طلبان زمانی شروع شد که در زمان قدرت، خودی و غیر خودی و انحصار داشتند، غیر شایسته‌ها را بر مسند نشاندند و بارها و بارها فرصت‌ها را هدر دادند.

۳- مردمی که پیروزی اصلاح‌طلبان را در انتخابات‌های متعدد پس از ۱۳۹۲ رقم زدند، از بی عملی منتخبین خود در اجرای خواسته‌های به حقشان پس از شهادت آقای هاشمی از سیاسیون بریدند و مبارزه برای به دست گرفتن سرنوشت خود را آغاز نمودند. اگر جنابعالی به تازگی از سیاسیون قطع امید کرده‌اید و در جلسات جبهه اصلاحات شرکت نمی‌کنید، این مردم به درستی از ۱۳۹۶ از اصلاح‌طلبان عبور کردند و آرای خود را به صندوقی نریختند تا از آن سوءاستفاده و به ناحق اعتبار و آبروی نظام تلقی شود. علاوه بر این، مردمی که شما به آنها امید دارید با چه اطمینانی به سیاستمدارانی رأی دهند که شما با سابقه ۴۰ ساله سیاسی از آنها بریده‌اید؟

۴- اگر اپوزیسیون خارج از کشور در جنبش زن، زندگی، آزادی برجسته و محور شدند به دلیل کناره گرفتن عمده اصلاح‌طلبان از این اعتراضات بوده است. در این میدان جا زدیم، مردم را تنها رها کردیم، با دست خود اصلاحات را به بن بست رساندیم و عملا به همراه حاکمان جامعه را به فضای رادیکال هدایت کردیم.

۵- جناب آقای مرعشی، مردم مد نظر شما سالهاست که با تجمعات، تحصنات، اعتراضات، مقابله با حجاب اجباری و سیاست‌های تحمیلی، انتخاب سبک زندگی، فعالیت در فضای مجازی، شرکت نکردن در انتخابات‌ها و هرگونه فراخوان حکومتی، صدور بیانیه‌ها، حضور در جنبش سبز و در جنبش زن-زندگی-آزادی، حضور در کمپین‌های دختران انقلاب و نه به اعدام، حمایت از آسیب دیده‌ها، ورود دختران به استادیوم‌ها و ….. بر بدن سیاستمداران شلاق زده، برای آنها هزینه ایجاد کرده و خود هزینه داده‌اند تا زندگی‌شان را درست کنند. آنها نه تنها صحنه را ترک نکرده اند، بلکه روز به روز مقاومتر و مبتکرتر حاکمان را به چالش کشیده‌اند.
آیا عمده اصلاح طلبانی که با توجیهات مختلف در خانه نشسته از مبارزه انصراف داده‌اند یا مردمی که هر روز زخم‌هایی عمیق‌تر و کاری‌تر بر پیکرشان وارد می‌شود ولی همچنان ایستاده‌اند؟

۶- راه حل مردم انجام نافرمانی‌های مدنی، بی اعتنایی به [مسئولان] در انجام خواسته‌های خود، افزایش فشار و به تنگ آوردن آنهاست. در دورانی که هر روز قانونی می‌نویسند تا بی‌عدالتی و فساد را قانونی کنند، چه چشم اندازی برای رقابتی بودن انتخابات، سلامت انتخابات، آزادی عمل منتخبین در تحقق وعده‌ها و مهمتر از همه وجود اراده‌ای در منتخبین برای انجام شعارها وجود دارد؟

۷- و بالاخره سلاح ما امتناع ماست و آزموده را آزمودن خطاست.

فائزه هاشمی – مرداد ۱۴۰۲ – زندان اوین