اخباررویدادهای ترکمن صحرا

کانال خبری “آرتا نیوز” مسدود شد!

تورکمن های دمکرات ایران :کانال خبری – تحلیلی آرتا نیوز در تابستان ۱۳۹۸ با مدیریت آقایان وحید و حامد دلیجه ایجاد شده بود، اخبلر تورکمن صحرا و بخصوص شهرستان آق قلا را انعکاس می داد. این کانال با تحلیل‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مشکلات و مسائل منطقه را مورد بحث و بررسی قرار داده، باعث روشنگری افکار عمومی مردم منطقه می شد. این کانال با شکایت برخی صاحبان قدرت و ثروت و با دستور دادستانی آق قلا مسدود شد.
چندی پیش آقای گلپایگانی، رئیس دفتر آقای خامنه ای در اظهاراتی گفت “فضای مجازی بلای جان شده است”. شاید این جمله صادقانه ترین حرف آقای گلپایگانی باشد. جمهوری اسلامی از ابتدا مبنا را بر عدم شفافیت، پنهانکاری و خلافکاری قرار داد. بسیاری از نشریات را تعطیل و روزنامه نگاران را زندانی و شکنجه کرد. شکل گیری و گسترش فضای مجازی نور بر تاریکخانه های تاباند و فساد، ناکارآمدی و خلافکاری های مسئولین را در معرض دید مردم قرار داد. این باعث نگرانی، ترس و دلهره صاحبان قدرت و ثروت شد. اینگونه است که فضای مجازی بلای جان آنان شده است.
کانال آرتا نیوز ضعف و ناکارایی های مسئولین را یکی از علل اصلی عقب ماندگی منطقه می دانست و بارها و بارها عملکرد بسیار ضعیف فرماندار آق قلا، آقای سلیمان هاشمی، تاشلی بای تورکمن صحرا، در انجام وظایفشان یعنوان نماینده حکومت را مورد انتقاد قرار می داد. این کانال خبری نقش پررنگی در اطلاع رسانی نقش کارخانه استحصال ید در تخریب محیط زیست منطقه داشت. آرتا نیوز همچنین منتقد پیگیر انتقال زباله های استان‌های همجوار به آق قلا و دپوی آنها بصورت غیر استاندارد و آلودگی محیط بر اثر شیرابه های زباله ها بود. بقول آقای اکبر پورپیرا، روزنامه نگار در منطقه، آرتا نیوز تنها کانال خبری بود که به خود جرات میداد از مسئولین انتقاد کند.
مسئولین آرتا نیوز در آخرین پیام های خود می‌گویند “قرار نیست مخبر و ثناگوی صاحب منصبان باشیم. چند ماهی است به خاطر فعالیت‌های رسانه ای از هر طرف تحت فشاریم. همواره سعی کردیم در طرف صحیح تاریخ باشیم اما آستانه تحمل اصحاب نماد عدالت کوتاه است و آرتا نیور با فشارهای دادستان آق قلا در آستانه مسدود شدن است”.
آرتا نیوز در این سال ها با تحلیل‌ها و روشنگری هایش نقش پرثمری در رشد آگاهی های مردم بخصوص در منطقه آق قلا داشت و همانند خاری در چشم مسئولین بود. آنها می پندارند با مسدود کردن آرتا نیوز فساد، ضعف، اختلاس و تخریب محیط زیست در نهان خواهد ماند. فضای مجازی آنچنان امکاناتی خارج از کنترل و سانسور صاحبان قدرت در اختیار فعالین سیاسی، اجتماعی قرار داده که همیشه و به هر شکلی بلای جان آنان خواهند بود.

تورکمن های دمکرات ایران
۲۳ تیر ۱۴۰۲