اخبارمساله ملی

بحران قطعی آب و برق در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان ماه‌هاست با جمعه‌های اعتراضی در خبرها دیده می‌شود اما این استان روایت‌های دیگری هم دارد؛ از بی‌پولی و بیکاری گرفته تا مشکلات نان و قطعی مستمر آب و برق. در کنار این موارد رسانه‌های ایران از صف‌های مرغ و گاز و کاهش قدرت خرید مردم این استان خبر می‌دهند.

خبرگزاری «ایلنا» در گزارشی نوشته است که مشکلاتی مانند، خشکسالی، بی آبی، محرومیت در عین «برخورداری از زیرساخت‌های مناسب»، صف‌های طولانی گاز، آب، بنزین و نان در این استان به چشم می‌خورد. بنابر گزارش این خبرگزاری صف‌های طویل مرغ هم به داشته‌های این استان اضافه شده و مردم در گرمای ۵۰ درجه باید ساعت‌ها در صف بایستند که شاید یک یا دو عدد مرغ «گیرشان بیاید.»

روایت رسمی از بازار مواد غذایی نشان می‌دهد که مرغ گرم از کیلویی ۵۷ هزار تومان به حدود ۸۴ هزار تومان رسیده و مرغ منجمد هم از دسترس مردم خارج شده است و ایستادن در صف‌های طولانی هم تضمین خرید مرغ نیست.

وب‌سایت خبری «عصر هامون» نیز روایت دیگری از این استان دارد و می‌نویسد که «در چند روز گذشته شاهد قطعی‌های مکرر برق در زاهدان و در بسیاری از نقاط شهر هستیم.» بنابر گزارش این رسانه نبود برق مشکلات بیشتری برای شهروندان ایجاد کرده است و حتی بیمارستان‌ها با مشکل برق مواجه هستند و بارها قطع برق حین درمان بیماران جان آنها را به خطر انداخته است.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» نیز ۳۰ خرداد ماه در گزارشی به شروع فصل تابستان و مشکلاتی همچون کم آبی، افت فشار و قطعی طولانی مدت آب‌ در سیستان و بلوچستان پرداخت.

به نوشته این خبرگزاری، سیستان و بلوچستان بیش‌ از ۲۲ سال است که درگیر تبعات تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های مزمن و کمبود شدید منابع آبی بوده و در بین استان‌های کشور کمترین میزان بارش‌ را به خود اختصاص داده که این کمبود، مشکلات فراوانی را برای مردم به دنبال داشته است.

وضعیت گازرسانی در این استان هم «فاجعه بار» است بطوریکه به گفته معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس در این حوزه انتخابیه یک متر لوله‌رسانی گاز، نه در شهرها و نه روستاها وجود ندارد.

او تاکید کرده است که گاز در این استان تبدیل به کالایی لوکس شده که دسترسی به آن برای بسیاری از مردم «رویایی» شده است و صف‌های طویل مردم برای گرفتن کپسول گاز را شاهد هستیم.

دی‌ ماه سال گذشته نیز یک عضو هیات رئیسه مجلس در بازدیدی که از این استان داشت اعلام کرد که سوخت رسانی در این استان با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو است و مردم باید ساعت‌ها در انتظار سوخت‌گیری در جایگاه‌ها منتظر بمانند.

در روزهای گذشته همچنین شاهد بروز طوفان شن در بخش‌هایی از این استان بودیم که بیش از هزار نفر را راهی درمانگاه‌ها کرده است.

با وجود جاری بودن تمام این مشکلات در سیستان و بلوچستان، شاهد هستیم که جمعه‌های اعتراضی همچنان با حضور حداکثری مردم در جریان است.

جمعه‌های اعتراضی از زمانی شکل گرفت که در ۸ مهر سال گذشته نمازگزارانی که پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند و شمار زیادی کشته شدند تا پس از ۹ ماه برخی شهرهای سیستان و بلوچستان ازجمله زاهدان همچنان شاهد برگزاری هفتگی تظاهرات در روز جمعه باشد.