اخباررویدادهای ترکمن صحرا

آتیلا عمادی:آقای رضا پهلوی و داستان مترجم!

آقای رضا پهلوی در یک مصاحبه تلویزیونی در رابطه با خواست آموزش به زبان مادری ملیت‌های غیرفارس ایرانی میگوید: اگر بخشی از مملکت به یک زبان و بخشی دیگر به زبان دیگر صحبت کنند مشکلاتی پیش می آید. فرض کنید سه تا مهندس بخواهند با هم پلی را در یک نقطه ایران بسازند، یکی از تبریز، دیگری از کرمانشاه و آن دیگری از جای دیگر، آنها چطور می‌خواهند با هم صحبت و کار کنند. آقای رضا پهلوی با خنده تمسخر آمیزی می‌گوید پس باید برایشان مترجم آورد.
این سخنان آقای رضا پهلوی نشان از عدم درک ودانش او و یا نشان از برخورد عوام پسندانه و پوپولیستی او درحد خوشامد طرفداران فالانژش در مورد یکی از مسائل حاد جامعه ایران است. او چهل واندی سال در غرب زندگی می کند. آیا او تاکنون نشنیده و متوجه نشده است که در کانادا، سوئیس، هند و یا حتی در خود آمریکا چگونه با این مسئله برخورد کرده اند؟ آیا او واقعا فکر می کند که مثلا در سوئیس یک مهندس فرانسوی زبان و همکار انگلیسی زبان با همکاردیگر آلمانی زبانشان برای همکاری به مترجم احتیاج دارند؟
آقای رضا پهلوی خود را در قامت رهبر ایران میداند، اما هر چه بیشتر مورد چالش‌های سیاسی قرار میگیرد، نشان می‌دهد که این جامه بر قامت او چه اندازه گشاد است. استدلال او برای تثبیت تئوری یک ملت، یک زبان چقدر ساده اندیشانه است، در حد آوردن یک مترجم!
در جنبش “زن، زندگی، آزادی” ملیت‌های غیرفارس ایران هم دارای نقش مهمی بودند. اکنون نیز عمدتا بلوچستان پرچمدار و ادامه دهنده گسترده آن جنبش است. چگونه می‌توان به یک بلوچ یا عرب یا کرد و یا تورکمن و تورک گفت که زبانت بایستی از میان برود. این چگونه مدعی رهبری است که هنوز به قدرت نرسیده سخن از نابودی هویت میلیونها ایرانی می کند؟ آقای رضا پهلوی با این سطح دانش و ادعاهایش صلاحیت و توانایی یک رهبر بودن در جامعه ایران را دارد؟
ما در پیش نویس پلاتفرم “تورکمن های دمکرات ایران” اعلام نمودیم: ملت تورکمن به زبان مادری خود ارزش بسیار بالایی قائل لست. و همچنین گفته ایم که علیرغم ارزش های مشترک، ملیتها (ی غیرفارس) از حقوق ملی خودشان محروم شده اند. این عامل سبب تضعیف یکپارچگی و مانع توسعه (همه جانبه) سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران بوده است. ما نوشته ایم که ملت تورکمن هیچگونه تمایلی به جدا شدن ندارد و برعکس مدافع سرسخت حفظ یکپارچگی ایران است.
برخلاف خواست آقای رضا پهلوی ما در چارچوب ایران مدرن و دمکراتیک برای حفظ هویت خود تلاش و مبارزه خواهیم کرد.

آتیلا عمادی
۱۹ خرداد ۱۴۰۲