ورزش

شرط‌بندی روی اسب و درگیری خونین

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس در سال ۱۳۴۰ با اهداف مسابقه‌های کورس اسبدوانی و تولید و پرورش اسب‌های نژاده ترکمن پایه‌گذاری شد. پس از انقلاب مجموعه با تصویب شورای انقلاب به سازمان تربیت بدنی واگذار شد. این مجموعه دارای ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسبدوانی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار، سوئیت، ویلا، اسطبل زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات واستخر شنا می‌باشد. مسابقه‌های اسبدوانی در فصل‌های بهار و پاییز برگزار می‌شود و دوستداران بسیاری را از گوشه و کنار کشور به خود جذب می‌کن

اسب سواری,سوارکاری,رشته ورزشی سوارکاریآرمان: مسابقات اسبدوانی از هیجان خاصی برخوردار است خصوصا اینکه این مسابقات در گنبد برگزار شود. روز پنجشنبه اما این رقابت‌ها با درگیری خونین همراه شد!

مجموعه سوارکاری در فهرست آثار ملی

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس در سال ۱۳۴۰ با اهداف مسابقه‌های کورس اسبدوانی و تولید و پرورش اسب‌های نژاده ترکمن پایه‌گذاری شد. پس از انقلاب مجموعه با تصویب شورای انقلاب به سازمان تربیت بدنی واگذار شد. این مجموعه دارای ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسبدوانی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار، سوئیت، ویلا، اسطبل زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات واستخر شنا می‌باشد. مسابقه‌های اسبدوانی در فصل‌های بهار و پاییز برگزار می‌شود و دوستداران بسیاری را از گوشه و کنار کشور به خود جذب می‌کند. مسابقه‌های اسبدوانی به جز گنبد کاووس در شهرهای تهران، مشهد، کردستان وبندر ترکمن برگزار می‌شود. این مجموعه در تاریخ ۲۱/۰۱/ ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، نوع ساختار بنا مطابق اولین سازه‌های بتنی ورزشی است که پاسخگوی تمامی نیازهای مربوط به دوره‌ی خود بوده است. و از لحاظ معماری در منطقه شاخص است این بنا با سازه‌ای بتنی در ارتفاع حدود ۱۳متر با حجمی مکعب مستطیل احداث شده است. کشیدگی این حجم در جهت شمالی جنوبی است و میدان مسابقات نیز در جبهه‌ی شرقی آن قرار دارد. این بنا به‌صورت ۳ طبقه است که در طبقه‌ همکف دو بخش نیمه باز با کاربری فضای پیش‌بینی مسابقات دارد این دو فضای وسیع در دو طرف بخش اصلی و مرکزی بنا قرار دارد. بخش مرکزی بنا که به‌عنوان هسته‌ اصلی کاربرد دارد در این طبقه به‌صورت کاملا محصور با کاربری فضای اداری، فضای پیش‌بینی، اتاق چابکسواران، نمازخانه، آموزشی،رختکن و سایر سرویس‌های مربوط به چابکسواران است.

درگیری خونین

با درگیری رخ داده بین قماربازان در مسابقات اسبدوانی گنبدکاووس ۲مامور نیروی انتظامی و ۴ نفر از قماربازان مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. سرهنگ محمود علی‌فر درباره درگیری به‌وجود آمده در حاشیه مسابقات اسبدوانی اظهار داشت: در هفته هفدهم مسابقات اسبدوانی گنبدکاووس بین قماربازان در حاشیه مسابقات سوارکاری این شهرستان اختلاف و سپس زدوخورد به‌وجود آمد که ماموران نیروی انتظامی‌ درصدد برطرف کردن مشکل برآمدند و بر اثر آن دونفر از اعضای پلیس مجروح شدند. فرمانده نیروی انتظامی شهرستان گنبدکاووس گفت: چند نفر از قماربازان شهر تاتار و گنبدکاووس برای شرط‌‌بندی دچار اختلاف می‌شوند و با قمه و چماق و دیگر سلاح سرد با هم درگیر می‌شوند. ماموران نیروی انتظامی که در محل سوارکاری در جهت امنیت سوارکاری بودند برای برطرف کردن اختلاف و جلوگیری از درگیری وارد محل می‌شوند. علی‌فر تصریح کرد: متاسفانه یکی از این افراد با سلاح شکاری خود ۲ نفر از ماموران نیروی انتظامی را از قسمت‌های دست، بازو و کتف مجروح می‌کند. در این درگیری ۴ نفر از قماربازان نیز مجروح می‌شوند که به‌همراه ۲ مامور نیروی انتظامی به بیمارستان منتقل و بستری می‌شوند. وی گفت: در حال حاضر حال عمومی ماموران و افراد مجروح شده دیگر خوب است و در این رابطه ۵ نفر که در این درگیری دخالت داشتند، دستگیر و تحویل دستگاه قضائی شدند و تلاش برای دستگیری عامل اصلی شلیک‌کننده به ماموران نیروی انتظامی ادامه دارد.

پشت‌پرده درگیری

روز پنجشنبه ۲۱ دی ماه کورس گنبد برگزار شد. این کورس با حواشی زیادی همراه بود. با وجودی که بارها فدراسیون سوارکاری و هیات سوارکاری گنبد به مسئولان این مسابقه‌ها اعلام کرده بودند که این مسابقه‌ها غیر قانونی است و نباید برگزار شود، اما کورس گنبد باز هم به‌صورت بومی و محلی هر هفته برگزار می‌شود. مسئولان این مسابقات مجموعه سوارکاری گنبد را از شرکت توسعه و تجهیز استان گلستان اجاره کرده‌اند و مسابقه‌های کورس را خودشان برگزار می‌کنند. این مسابقات که قبلا به‌صورت ملی و با حضور سوارکارانی از تمام کشور برگزار می‌شد،اکنون به کورس بومی و محلی تغییر ماهیت داده است و در نتیجه شاهد اتفاقات ناگوار در این کورس هستیم. در هفته‌ای که گذشت چند فردی که بر روی مسابقات شرط‌بندی می‌کردند با هم درگیر شدند. آنها ادعای مالکیت در این مسابقات را داشتند و وقتی به نتیجه نرسیدند با سلاح سرد و گرم (تفنگ شکاری، چماق، چاقو) با هم درگیر شده‌اند که در نتیجه آن دو شرط‌بند از هر دو سمت و مجموعا چهار نفر و همچنین دو نفر از نیروهای انتظامی در نتیجه این درگیری‌ها راهی بیمارستان شده‌اند.