اخباررویدادهای ترکمن صحرا

فصل برداشت گندم در ترکمن صحرا زیر سایه سنگین خشکسالی

ترکمن سسی – سالی که سایه سنگین خشکسالی بیشتر اراضی کشاورزی ترکمن صحرا بویژه در نیمه شمالی گلستان را شدیدا تحت تاثیر قرار داده، از آخرین روزهای اردیبهشت کمباین ها به مزارع گندم و جو وارد شدند.

همه بخش های کشاورزی صحرا امسال به نوعی تحت تاثیر این خشکسالی قرار گرفته است. کشاورزان روزها با حسرت مزارع را نگاه کردند و انتظار برداشت محصول فراوان را ندارند. بازار خرید و فروش محصول، به بازار سال های پیش شباهتی ندارد.

در حالیکه کارشناسان و مطلعان برآورد می کنند میزان برداشت محصول گندم در ترکمن صحرا، حدود یک پنجم سال قبل باشد. اکثر زمینهای جنوب گرگانرود در کلیه مناطق از دریا تا مراوه تپه محصول به زحمت به دو تن می رسد و به جرات می توان گفت حدود سه پنجم از زمینهای کشاورزی زیر کشت گندم و جو عملا هیچ بازدهی و محصولی ندارد و در برخی نقاط مزارع گندم و جو به محل چرای دام تبدیل شده است.

با اینکه قیمت مصوب خرید تضمینی گندم امسال ۱۵ هزار تومان اعلام شد اما در بازار آزاد حتی پایین تر از این رقم خرید و فروش می شود و بازار امسال کم رونق و بی تب و تاب است.

مراکز تحویل گندم نیز بدلیل رطوبت بالای این ایام از سال با تاخیر و از ابتدای خرداد تحویل محصول را آغاز کرده اند.

کارشناس اداره غله استان، امروز سه شنبه به خبرنگار ما گفت: تا دیروز تنها مرکز سیلوی گرگان آماده دریافت گندم از کشاورزان بود و دیگر سیلوهای بخش خصوصی نیز به دلیل آنکه به صورت تعاونی و شرکتی اداره می شوند در این اوضاع رکود محصول هنوز فعالیت اصلی خود را آغاز نکرده اند.

کارشناس غله افزود: همچنین از امروز سه شنبه دوم اردیبهشت سیلوهای آرخ کوچک و سیلوی قربان آباد در مسیر جاده گرگان – آق قلا در حال دریافت محصول از کشاورزان است.

قیمت خرید کاه عدلبندی شده نیز فعلا تثبیت نشده و در حال حاضر هر عدد کاه گندم نیز توسط دلالان به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان خرید و فروش می شود که با این مخارج از نگاه کشاورزان ، قیمت ناعادلانه و پایینی است.

در پایان و در این شرایط و در سالی که به فرموده رهبری، سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده از مسئولین و متولیان امر انتظار می‌رود از گندمکاران و کشاورزان منطقه حمایت های خود را دریغ نکنند و از بسته های تشویقی مانند پرداخت به موقع پول محصول تحویلی، پرداخت کرایه حمل تا محل سیلو، پرداخت مبلغی هرچند اندک به عنوان جایزه تحویل در تناژبالا و بیمه محصولات استفاده و کشاورزی یعنی محور چرخش اقتصادی جامعه را حمایت و تقویت نمایند.