اخباررویدادهای ترکمن صحرامساله ملی

مبانی همکاری شورای همبستگی ترکمنصحرا و سازمان فرهنگی و سیاسی ترکمنصحرا

ما به عنوان دوتشکل ترکمنصحرا گسترش اتحاد عمل فعالین ترکمن از طریق گفتگو ، انعطاف پذیری، تقویت همدلی و اعتماد را یکی از راه های پاسخ عملی به ضرورت های عاجل جنبش دمکراتیک و ملی ترکمنصحرا می‌دانیم . ما تا کنون با حضور خود در ائتلاف های مختلف تلاش می‌کنیم تا پرچم ازادیخواهانه ترکمنصحرا را در جنبش سیاسی ایران بر افراشته نگه داریم. ما با آغاز جنبش نوین زن، زندگی ، آزادی ، طی فراخوانی فعالین ترکمن را به همکاری دعوت کردیم و هم اکنون با انتشار بنیان های نظری و اهداف خود ، یکبار دیگر به ضرورت و آهمیت این امر تاکید می ورزیم . لازم به ذکر می‌دانیم که با توجه به بافت چند ملیتی بودن جمعیت ایران و رشد آگاهی ملی در این جوامع ، نقش نیروهای سیاسی ملی – منطقه ای در تعیین معادلات سیاسی آینده ایران از جایگاه پر اهمیتی برخوردارخواهند بود. از نظر ما فعالین ترکمن در شرایط کنونی در برابر پاسخ به یک ضرورت تاریخی و اجتناب ناپذیر قرار دارند . ما باید گذشته را چراغ راه آینده سازیم و روی به انسجام و اتحاد عمل آوریم .

ما به عنوان دوتشکل ترکمنصحرا گسترش اتحاد عمل فعالین ترکمن از طریق گفتگو ، انعطاف پذیری، تقویت همدلی و اعتماد را یکی از راه های پاسخ عملی به ضرورت های عاجل جنبش دمکراتیک و ملی ترکمنصحرا می‌دانیم . ما تا کنون  با حضور خود در ائتلاف های مختلف تلاش می‌کنیم تا پرچم ازادیخواهانه ترکمنصحرا را در جنبش سیاسی ایران بر افراشته نگه داریم.
ما با آغاز جنبش نوین زن، زندگی ، آزادی ، طی فراخوانی فعالین ترکمن را به همکاری دعوت کردیم و هم اکنون با انتشار بنیان های نظری و اهداف خود ، یکبار دیگر به ضرورت و آهمیت این امر تاکید می ورزیم . لازم به ذکر می‌دانیم که با توجه به بافت چند ملیتی بودن جمعیت ایران و رشد آگاهی ملی در این جوامع ، نقش نیروهای سیاسی ملی – منطقه ای در تعیین معادلات سیاسی آینده ایران از جایگاه پر اهمیتی برخوردارخواهند بود. از نظر ما فعالین ترکمن در شرایط کنونی در برابر پاسخ به یک ضرورت تاریخی و اجتناب ناپذیر قرار دارند . ما باید گذشته را چراغ راه آینده سازیم و روی به انسجام و اتحاد عمل آوریم .

مبانی نظری و اهداف کلی:

۱. اتحاد عمل و یا همسویی هماهنگ شده فعالین ترکمن با دیگر نیروهای سیاسی ایرانی که معتقد به سرنگونی رژیم اسلامی در ایران هستند.

۲.سرنوشت آرمان‌های آزادیخواهانه مردم ایران پس از پایان عمر جمهوری اسلامی منوط به نهادینه شدن امر دمکراسی است. بدون تردید این پروسه در ایران استبداد زده کوتاه و سهل نخواهد بود و قبل از همه بستگی به شکل و شیوه سقوط نظام حاکم ، توازن قوا ، همگرایی نیروهای سیاسی و میزان پایبندی واقعی آنها به اجرای اصول دمکراسی ، اعلامیه جهانی حقوق بشر ، کنوانسیون هاو قطعنامه های الحاقی آن دارد . به‌ویژه محتوای قانون اساسی نوین و مصوب نمایندگان منتخب مردم در مجلس موسسان و نوع نظام آینده ایران نقش موثری در آغاز این روند خواهند داشت.
ما مخالف هر گونه حکومت فردی و موروثی هستیم . از نظر ما مردم نه تنها منشا تفویض قدرت هستند ، بلکه باید از حق قانونی بازستاندن ان نیز برخوردار شوند . در یک حکومت دمکراتیک قدرت باید محدود ، قابل کنترل ، تقسیم و تغییر باشد . از نظر ما ایران کنونی احتیاج به یک ساختار سیاسی نوین و مدرن دارد که با تقسیم و توزیع قدرت ، امر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش را نهادینه سازد .

از این منظر ما نظام جمهوری غیر متمرکز – فدرال و سکولار را که مبتنی بر دمکراسی پارلمانی باشد ، سیستمی مناسب برای ایران آینده میدانیم .بنا به تجربه جهانی ، استقرار چنین نظامی در ایران میتواند بنیانی برای ورود به دنیای دمکراسی ، تامین حقوق فردی و گروهی شهروندان از آن جمله ملیتهای ایرانی گردد.

۳.همگامی با کارزار دفاع از آزادی زندانیان سیاسی ،ازادی پوشش زنان و منع حکم اعدام و شکنجه جسمی و روحی را از وظایف و باورهای اصلی کنونی خود می‌دانیم . از نظر ما ازادی احزاب ، تشکل های صنفی و مدنی ، لغو قوانین زن ستیز و برابری کامل حقوق زن و مرد ، جدایی دین و دولت ،آزادی مطبوعات ، اجتماعات واعتراضات ،آزادی بیان و اندیشه ازمولفه های بنیادین حفظ و پویایی دمکراسی و آزادی هستند.

۴.دفاع از اجرای عدالت اجتماعی و
تقسیم عادلانه ثروت و ایجاد فرصت ها و امکانات برابر برای رشد سطح زندگی شهروندان کشور از ملزومات ابتدایی تامین رفاه ، عدالت اجتماعی و حفظ کرامت انسانی است. تصویب قانون تبعیض مثپت برای رفع تبعیض لجام گسیخته بر علیه ملیت های ایرانی و رشد متناسب و همه‌جانبه آنان با دیگر مناطق ایران را امری لازم و ضروری می‌دانیم.
۵. رشد و شکوفایی همه‌جانبه ایران در گرو ایجاد روابط دوستانه با کشورهای منطقه و جهان نهفته است. ما طرفدار پیوستن ایران به جامعه جهانی با رعایت ارزش‌های بین المللی ، یعنی پاسداری از صلح ، حفظ محیط زیست ، رعایت حقوق بشر و رفع هر گونه تبعیض هستیم.

وظایف و اهداف کلی در ترکمنصحرا:

۱. تلاش در جهت اتحاد عمل فعالین سیاسی و مدنی ترکمن صحرا بر محور دفاع از استقرار دمکراسی در ایران و حقوق ملی و دمکراتیک مردم ترکمنصحرا.

۲. ایجاد رسانه مشترک فعالین ترکمن برای آگاهی رسانی از کنش های سیاسی ، مدنی ، فرهنگی و علمی درترکمنصحرا و تحولات منطقه و جهان .

۳.حمایت و بازتاب اعتراضات مردم ترکمن و پیشبرد مبارزه مدنی بر علیه سیاست برنامه ریزی شده اقلیت سازی و استحاله ملت ترکمن از طرف نظام اسلامی حاکم در ایران . این سیاست ضد بشری از بدو بنیان‌گذاری جمهوری اسلامی با ادامه اسکان مردم غیر بومی ، اعمال تبعیض های مذهبی ، زبانی ، فرهنگی ، اداری و شغلی در ترکمنصحرا به اجرا گذاشته می شود.

۴. سرزمین ملت ترکمن بدنبال سیاست های استعماری در سال ۱۸۸۱ به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد . قسمت جنوبی در روند تاریخ ترکمن صحرا نام گرفت . اما بعداز سرکوب جنبش ملی ترکمن در سال ۱۳۰۴ توسط رضا پهلوی اول ، این سیاست بگونه ای دیگر یعنی محو کامل ترکمن صحرا از نقشه ایران و تقسیم آن به استان مازندران و خراسان از طرف خاندان پهلوی عملی گردید . رژیم اسلامی با تقسیمات جغرافیایی جدید ، بخش ابی دریای خزر در ترکمنصحرا را به استان مازندران و دیگر نواحی را به دو استان گلستان و خراسان شمالی تقسیم کرد.
ما خواهان پایان یافتن این سیاست شبه استعماری و تقسیم ترکمنصحرا بین استان های مذکور هستیم . ما اعتقاد به حق تعیین سرنوشت مردم ترکمنصحرا در چارچوب کشور ایران داریم . ما به ایجاد ایالت فدرال و خودگردان ترکمنصحرا در یک نظام جمهوری فدرال و دمکراتیک ایران باورمندیم که مرزهای ان با توافق دولت خودگردان محلی ترکمن صحرا و دولت مرکزی فدرال تعیین خواهد شد.

۵. ایالت فدرال ترکمنصحرا از حق ایجاد مجلس و دولت محلی برخوردارخواهد بود. حدود اختیارات این نهادها را قانون اساسی آینده ایران و ایالت ترکمنصحرا تعیین خواهد کرد.

۶. در نظام آینده ایران ، اراضی غصبی بنیاد های حکومت اسلامی در ترکمنصحرا ، طی مراحل قانونی به صاحبان اصلی آن بازگردانده خواهد شد.
۷. زبان ترکمنی زبان آموزش و اداری ایالت ترکمنصحرا خواهد بود. تعیین زبان ارتباطی مشترک ایالت های ایران در حیطه صلاحیت مجلس موسسان است.

۸. شهروندان ایالت ترکمنصحرا طبق قانون اساسی این ایالت فارغ از تعلقات اتنیکی ، مذهبی ، جنسی و زبانی از حقوق برابر برخوردار خواهند بود.

۹. در ایالت ترکمنصحرا اشتغال زنان در مناصب دولتی بنا به تخصص و تجربه باید افزایش یابد

۱۰. اعمال تبعیض مثبت با جذب سرمایه گذاری و یا اختصاص بودجه ویژه به ایالت ترکمنصحرا . این امر با توافق دولت مرکزی فدرال ودولت محلی به منظور رفع عقب ماندگیهای همه‌جانبه به‌ویژه در عرصه فاجعه زیست محیطی که حیات اقتصادی ترکمنصحرا را تهدید می کند، عملی باید گردد.

شورای همبستگی ترکمنصحرا

سازمان فرهنگی و سیاسی ترکمنصحرا

۹خرداد ۱۴۰۲